Guide To Life: Bee Sting/ Pabila disengat Lebah

Assalamu'alaikum readers,


Picture Credit: here

Lebah/Bees are very fascinating creatures. Hatta dalam Al-Quran pun ada menyebut Allah memberi perintah kepada lebah untuk membina sarang di pokok2 di gunung da di rumah orang dalam ayat 68 Surah An-Nahl (Lebah).

Haiwan yang sangat kecil, namun menghasilkan madu and royal jelly yang sangat berguna dan berkhasiat untuk manusia. Sangat rajin dan berdisiplin.

Tapi ak bukan nak buat kuliyyah tafsir di sini. Ak nak cerita apa nak dilakukan bila disengat lebah. Adohai........

Lebah, walaupun kecil, lebih kecil dari kuku jari kelingking, namun bisanya aduhhhhhhhhhh.... 

Anyway, sungguhpun ak pernah kena sengatan lebah. I never hate bees at all. In fact, ak lebih berminat nak mengenali makhluk Allah yang satu nih.

Adat mengenal penyerang, kenalah kenal dulu sapa penyerangnya, dan sifatnye and why they react. Don't judge membahabi buta okeh.... =D

Facts that you need to know about bees:

1. Lebah adalah haiwan yang aktif pada waktu siang, lebih-lebih lagi waktu pagi ketika matahari sepergalahan naik (between 8-9.30 o'clock). Memang sakan cari makanan time-time gini.

2. Lebah suka pada warna-warna ceria dan bunga-bungaan seperti oren, merah, kuning....

3. Lebah adalah haiwan yang bersifat defensive. Meaning that dia akan protect sarang, atau dirinya, dan hanya akan menyerang sekiranya terancam.

4. Bisa sengatan lebah adalah untuk protecting the swarm, berbeza dengan bisa tebuan which is untuk membunuh mangsanya (untuk makanan). Oleh sebab itu, lebah HANYA DAN HANYA akan menyengat sekiranya dia merasakan diri atau kumpulan nya dalam bahaya, kerana kantung bisa lebah adalah connected with its abdomen. Sting-> kantung bisa (venom sac)-> abdomen. 

Ertinya, once dia menyengat, sting tersebut akan menarik sekali abdomen lebah tersebut dan lebah tersebut akan mati setelah menyengat kita...ye mati untuk protect the swarm, aduhaiii sedihnya... Di sini kita lihat dan belajar nilai pengorbanan lebah untuk protect its swarm and Allah created lebah to sting only when it has to kerana ini sesungguhnya adalah kamikaze. Semoga kita pun ada sifat pejuang dan berkorban for Fisabilillah (amin...)


When the bee sting, the venom sac detaching the bee's internal abdominal part as well which eventually fatal to the bee
Picture credit: here


Jadi once kita da tau sifat-sifat lebah, maka kita boleh tahu how to prevent lebah from menyengat kita (apakah entri rojak campur2 bahasa nih?)

How to prevent from being stung by bees:

1. Janganlah cari pasal kacau sarang lebah or kacau lebah yang tengah cari makanan. (Kalau ambil madu lain ceritalah coz pengambil madu has his own way to collect honey without harming the bees, anda boleh belajar kalau berminat)

2. Kalau tau tempat tu ada tendency lebah, try not to wear any fancy colour dress sebab itu akan menarik minat lebah terhadap anda.

3. Let say, ada sekor bee hinggap saje2, janganlah anda gulabah tak tentu pasal. Softly & Gently sway the bees away (menepis dengan cara yang palinggggg lembut..... sebab lebah adalah binatang yang sangattttt lembut dan baik... BUT VERY PROTECTIVE)

So, kalau aku da tau sifat lebah apa pasal ak boleh kene sengat lebah???? Adohai.... T.T

Actually bilik ak dulu warnanya sangat ceria, ada wall paper bunga2 gitu..... and somewhere nearby rumah, not sure where, ak cube carik tapi tak jumpe, ada sarang lebah berdekatan, I know sebab, tiap2 pagi mesti ada lebah main2 dalam bilik ak hinggap sini sana, tapi tak kacau ak pun.

And one fine morning, when i was still asleep, mungkin lebah yang malang nih terbang dekat2 ak dan ak tak perasan jadi ak hempap tangan ak atas lebah ni. Jadi bila dia rasa terancam maka dia menyengat dan rasalah bisa sengatan yang perit....

So, macam mana nak tau sengatan lebah? Rasanya amat bisa..... ko tau rasa bisa... NO dia bukan pedih.... NO dia bukan sakit kejang, NO dia bukan sakit kena cubit.... dia rasa BISA!!!!!! hahaha nak tau rasa try sekali kena sengat hihihi

What to do when u have been stung by the bees?

1. Once da rasa or sedar diri tu disengat, cepat2 blah dari tempat/bilik/kawasan yang terdapat lebah. Why? Kerana bila lebah menyengat, sengatan tu akan secretes some sort of pheromones, yang akan warn/attract lebah2 (dia punya geng) yang lain untuk datang attack kita. Coz this is their defence mechanism. Jadi kena ingat, once kene sengat... cepat-cepat lari, gi lah menyorok mana-mana, sebab kawan dia akan datang attact kita sekali.... hihihihi (ak pernah kena, satu geng datang ooooo)

2. Kenal pasti kawasan yang disengat. Di tangan kah? Di kaki kah? Di kepala kah? Dan check sting tu masih ada ke tak, and cepat2 remove the sting from the skin sebab, lagi lama sting kat kulit, lagi banyak bisa/venom will be pumped into your blood dan akan rasa lagi sakit. Don't remove it using ur fingers. Try to remove it by using pisau/credit card/benda tajam lain sebab kita tak nak pecahkan the venom sac. Kalau pecah the venom sac tu nanti mencurah2 la masuk dalam sistem badan kita (ak da cakap tadikan, walaupun amount yang sangat sikit, tapi sangatlah berbisa)

How the sting looks like
Picture Credit: here




3. Basuhlah kawasan kena sengatan tadi, hihihi ak belasah jelah part  ni, pasal nak bagi soothing kan tempat sengatan. Some says bisa lebah adalah acidic, so to neutralize kita bubuh something alkaline, macam ak, pakai ubat gigilah hahahaha. Kira ni meredakan kesakitan.

4. The thing is, sakit/bisa tak lama once kita remove the sting, and wash and put the ubat gigi ke apa sukati kau nak letak janji alkaline, but the effect of the venom tu yang bahaya. Adakah dia menyebabkan allergic reaction or what. Macam kes ak tangan akan membengkan macam puffer fish, pastu akan rasa gatal yangggggg teramat.. (sila rujuk gambar di bawah). Some severe cases, the allergic reaction could block the respiratory system. Menyebabkan sukar untuk bernafas.

The (my!!!!) puffer fish hand after being stung by bee




Cute horrr????


Aduhai adik... masih tersenyum riang...
Picture credit: here


5. Kalau korang tak ada allergic reaction and macam da tak sakit after 1-2 hours after bee stun, then you are very lucky. But if u're unlucky just like me, gatal2 bengkak2 tangan (normally rasa sakit/bisa dah gone by now). Cepat2la jumpe dokter mintak anti-histamine (for allergic reaction) and anti-swelling (like Papain). 

TRIVIA: 
Korang tau tak pill Papain nih, asalnya di-extract dari Papaya (Betik), it's an enzyme yang biasa digunakan untuk melembutkan daging hihihihi (dan mengurangkan bengkak)

p/s: SEMOGA ANDA TIDAK DISENGAT LEBAH =)

p/p/s: BE FRIENDS WITH BEES =) they are sweet creatures indeed =)

p/p/p/s: TAPI SAKIT OWHHHHHHH....

p/p/p/s: Do you know that people are developing several treatments using bee venom for cosmetic and others as well????


--END--





Comments

Popular Posts